Data modyfikacji:

Jak nowe technologie wpływają na dzieci

Autor: Tomasz Nęcki - Lekarz

Dylemat wielu rodziców: dawać dziecku smartfon, laptop czy tablet? A jeśli tak, to kiedy? Decyzji nie ułatwiają dane prezentowane przez naukowców. Jedne z najświeższych sugerują bowiem, że telefony, tablety i inne urządzenia mobilne oraz łączność bezprzewodowa mogą prowadzić u dzieci do zaburzeń, takich jak ADHD, czy nawet autyzm, opóźniać rozwój mowy i umiejętności społecznych, a także zaburzać rozwój mózgu i mieć negatywny wpływ na zdrowie.

kiedy smartfon dla dziecka

 

 

Ponad 40 proc.  rocznych i dwuletnich dzieci w Polsce  korzysta z tabletów lub smartfonów, a niemal jedna trzecia z nich, korzysta z urządzeń mobilnych codziennie lub prawie codziennie. Ponad połowa rodziców, którzy pozwalają małym dzieciom korzystać z tabletu i smartfona, przyznaje,że robi to po to, aby móc zająć się swoimi sprawami, 25 proc., żeby dziecko zjadło posiłek, a 18 proc., żeby dziecko zasnęło.

(źródło: Korzystanie z urządzeń mobilnych przez dzieci w Polsce" , Milward Brown Poland dla FDN 2015)

 

Nowe technologie- zły wpływ na małe dziecko:

  • opóźniony rozwój mowy
  • ubogi zasób słownictwa
  • problemy z koncentracją
  • pobudzenie
  • kłopoty ze snem
  • zaburzony rozwój mózgu

 

Telefon lub laptop dla dziecka 

Pojawiają się głosy, że nowoczesny sprzęt emituje promieniowanie, które groźne może być przede wszystkim dla dzieci. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) poinformowała, że telefony nie mogą  prowadzić do schorzeń nowotworowych głowy. Jest jednak pewne „ale”...

„Ale” w tym przypadku dotyczy tego, że urządzenia mobilne z dostępem do Wi-Fi są dostępne tak naprawdę od niedawna. O tym, jaki wpływ wywiera emitowane przez nie promieniowanie, ostatecznie dowiemy się prawdopodobnie dopiero za jakiś czas. Wydana przez WHO informacja dotyczyła osób dorosłych. Zupełnie inaczej może być w przypadku dzieci, których organizmy są zdecydowanie bardziej wrażliwe na wszelkie czynniki środowiskowe.

W 2017 roku pojawiła się publikacja autorstwa dr Cindy Sage i dr Ernesto Burgio. Uczeni zwracali uwagę na to, że łączność bezprzewodowa (w postaci chociażby szeroko dostępnej sieci Wi-Fi) stwarza dla dzieci wiele zagrożeń. Takowymi miałyby być zarówno zaburzenia czynności intelektualnych (takie jak pogorszenie zdolności do koncentracji, czy różnego stopnia problemy z zapamiętywaniem), jak i nawet coraz szerzej rozpowszechnione zaburzenia jak ADHD czy nawet autyzm.

Do wspomnianych problemów miałoby dochodzić na skutek tego, że promieniowanie związane z łącznością bezprzewodową (czyli powstające na przykład w związku z Wi-Fi) może uszkadzać delikatne struktury DNA. Dla dzieci zagrożenie miałoby być szczególne z tego względu, że mają one (w porównaniu do osób dorosłych) cieńsze kości czaszki, a oprócz tego ich tkanki są bardziej bogate w wodę. Właśnie z tych przyczyn dzieci mogą być szczególnie wrażliwe na szkodliwe działanie promieniowania emitowanego przez nowoczesne sprzęty elektroniczne.



Tablety, smartfony, ekrany – ich wpływ na dzieci

Amerykańskie Towarzystwo Pediatryczne (AAP) stoi na stanowisku, że korzystanie z telewizji, smartfonów i tabletów zmniejsza ilość bezpośredniego kontaktu rodzica z dziećmi. A właśnie podczas rozmowy dzieci uczą się języka i poznają nowe słownictwo.Szczególnie narażone na ten problem są dzieci przed ukończeniem pierwszego roku życia oraz dzieci,które oglądają telewizję i korzystają z urządzeń mobilnych dłużej niż przez 2 godziny dziennie.  Zatem wniosek jest prosty: im więcej dziecko do 2 roku życia korzysta z urządzeń mobilnych i telewizji, tym gorzej dla jego rozwoju mowy. Dodatkowo z powodu emisji niebieskiego światła, korzystanie z ekranów u wielu dzieci skutkuje zaburzeniami snu. A to ma bezpośrednie przełożenie na stan zdrowia.

Stanowisko Amerykańskiego Towarzystwa Pediatrycznego jest jednoznaczne: należy unikać używania smatrfonów, tabletów oraz oglądania telewizji przez dzieci poniżej 2 roku życia. 



Ekrany zaburzają rozwój młodego mózgu

Naukowcy z Brigham & Women Hospital w Bostonie dowiedli, że korzystanie z ekranów emitujących niebieskie światło zaburza rytm okołodobowy ludzi. Mózg człowieka rejestruje niebieskie światło, jako sygnał, że wciąż trwa dzień, więc hamuje wytwarzanie melatoniny. To prowadzi do zaburzeń snu, a później do dalszych konsekwencji. Istnieją już dowody na to,że niedobory i zaburzenia snu mają związek z chorobami krążenia i cukrzycą. Badacze zalecają nie korzystać z ekranów na co najmniej dwie godziny przed snem.

Psychiatrzy zwracają uwagę na brak umiejętności świadomego dzielenia uwagi przez małe dzieci. Stąd efekt "hipnozy" podczas obserwacji ruchomych obrazów na ekranie. Podczas pracy standardowego ekranu przebiega przez niego wiązka odświeżania z częstotliwością 120 000 razy na sekundę. Jest to nie zauważalne dla naszego oka, ale nie dla naszego mózgu. Dlatego nawet kilka minut przed ekranem dla dziecka,które nie ma jeszcze dwóch lat może być porównane z ilością bodźców, jakie dorosły człowiek odbiera podczas godzinnego seansu w kinie.

Dodatkowo ruchowe obrazy intensywnie stymulują prawą półkulę przez co lewa nie współpracuje z nią tak, jak powinna. A to właśnie lewa półkula odpowiedzialna jest za naukę i używanie języka. Lewa półkula to także myślenie abstrakcyjne, kreatywność i wyobraźnia przestrzenna. Pierwotna nauka języka i mowy musi odbywać się w sposób czynny-w dialogu, w relacji. Dlatego programy edukacyjne mają sens dopiero przy starszych, dobrze mówiących już dzieciach.

- Dziecko, które ma rok i ogląda telewizję dłużej niż 4 godziny dziennie, jest o 25 proc. bardziej zagrożone wystąpieniem ADHD w wieku szkolnym- twierdzi Profesor Jeffrey Johnson z Columbia University w Nowym Jorku  

 


Jak mądrze korzystać z nowych technologii

Analiza programu, gry czy innej aktywności zanim skorzysta z niej dziecko to konieczność.Traktowanie urządzeń jako okazji to rozmowy i wspólnej aktywności,a nie sposób na zajęcie dziecka i czas wolny dla rodzica. Dorośli nie powinni pozostawiać małych dzieci sam na sam ze smartfonem czy tabletem. Dobór treści jest bardzo ważny,ale także czas,który dziecko spędza przed ekranem. Nawet nastolatek nie powinien spędzać więcej niż 2 godziny dziennie z telefonem, tabletem, laptopem czy przed telewizorem. I nie może to zdarzać się codziennie. Dodatkowo korzystanie z urządzeń mobilnych i telewizji nie powinno być nagrodą ani karą. Telewizor czy tablet w sypialni dziecka to zawsze zły pomysł. Nawet dorośli wpatrując się w ekrany przed snem mogą doprowadzić do zaburzeń rytmu okołodobowego. 

 

Czytaj także:

Trzylatek nie mówi, czy to jeszcze norma?

Integracja sensoryczna, jak wspierać jej rozwój u dziecka

 

opr. kch


Autor

Tomasz Nęcki - Lekarz

Jestem absolwentem Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Spośród wszystkich medycznych specjalności najbardziej interesują mnie aspekty związane z pediatrią i psychiatrią – planuję specjalizować się w psychiatrii dzieci i młodzieży. Wolne chwile spędzam na czytaniu (nie tylko medycznych pozycji ) oraz staram się jak najwięcej czasu spędzać na świeżym powietrzu – jazda na rowerze czy spacery najlepiej mnie relaksują.

Komentarze
04-07-2020
Ocena:
fatalnie, to nie ulega wątpliwości, coraz więcej ciekawy badań, U mnie zachęcam do innych zabaw, np klockami, mam plus-plus, są bez szkodliwych PVC
19-12-2019
Ocena:
Warto o tym mówić i dzielić się doświadczeniami jak skutecznie opóźniać i ew. rozluźniać kontakty dziecka z komputerem, telefonem... Jakimś sposobem może być specjalna zabawka, która będzie dawała dziecku poczucie, że dysponuje czymś takim jak rodzice a nie będzie to dla niego niebezpieczne. Znalazłam na Mazakzabawki.pl taki ciekawy nibysmatfon - zabawkę interaktywną Tablet Maluszka VTech 60407
04-11-2019
Ocena:
Od nowych technologii dziecka nie uchronimy, bo wszyscy z nich korzystamy, dla mnie ważne, żeby dziecko uczyło się korzystać z nowych technologii w odpowiedni, bezpieczny sposób. Nowe technologie mają ułatwiać życie a nie zastępować życie. Dlatego dzieci w miarę wcześnie powinny być wprowadzane w świat programowania, oczywiście w zabawie. Już w przedszkolu dzieci grają np. w polską wersje japońskich szachów "Złapmy lwa" . Do domu można kupić dziecku taka grę w wersji planszówki domowej.
16-07-2018
Ocena:
My zapisaliśmy syna na zajęcia z nerfami. Na stronie piszą, że właśnie starają się odciągać dzieciaki od ekranów. Na razie niestety tylko w Warszawie, ale może warto spróbować? Zajęcia nazywają się Epic Nerf - mają stronę i fejsbuka.
15-05-2018
Ocena:
Trzeba znaleźć w tym wszystkim złoty środek. Jakieś restrykcyjne zakazy też na niewiele się zdadzą, ale szukać alternatyw i zajęć czymś innym też trzeba.
2-letnie dziecko budzi się z płaczem

Dlaczego 2-letnie dziecko budzi się w nocy z płaczem? Jak sobie z tym poradzić?

2023-05-30
Świeżo upieczeni rodzice liczą się z tym, że przez pewien czas nie będą przesypiać całych nocy. Mało kto jednak przewiduje, że stan ten będzie trwał dłużej niż kilka miesięcy. Tymczasem jak dowodzą badania, znaczna część dzieci przebudza się w nocy nawet już po ukończeniu drugiego roku życia. Dlaczego 2-letnie dziecko budzi się w nocy z płaczem i co można z tym zrobić?
rozwój motoryczny dziecka

Jak wspierać rozwój motoryczny dziecka?

2023-03-21
Rozwój motoryczny dziecka to inaczej rozwój ruchowy, czyli zwiększanie się sprawności ciała i doskonalenie koordynacji ruchów. Rozwój ten możemy obserwować w zakresie motoryki dużej (np. raczkowanie, chodzenie), jak i małej (np. chwytanie przedmiotów czy układanie dłoni w sposób umożliwiający rysowanie). Najintensywniejszy rozwój motoryczny przebiega w pierwszych trzech latach życia dziecka, ale i później warto go wspierać.
Jaki kask do nauki chodzenia?

Jaki kask do nauki chodzenia?

2022-04-18
Okres, w którym dziecko uczy się chodzić, obfituje w upadki. Aby uchronić malca przed ich groźnymi skutkami, wielu rodziców decyduje się na zakup specjalnego kasku dziecięcego. Czy jednak kask do nauki chodzenia to rzeczywiście dobry pomysł? I jak wybrać ten najlepszy?
jak nauczyć dziecko literek

Jak nauczyć dziecko literek?

2022-04-16
Kiedy jest odpowiedni wiek, by nauczyć dziecko alfabetu? Czy od razu uczyć też cyferek? A może jednak najpierw cyfry, a potem litery? W artykule znajdziesz odpowiedź na pytanie: „jak nauczyć dziecko literek?”. Będą podpowiedzi pomocy dydaktycznych, sprytne sposoby na poznawanie alfabetu i zabawki, które wspierają proces poznawania literek przez dziecko.
logopeda

Kiedy z dzieckiem udać się̨ do logopedy?

2022-03-16
Pytanie, czy i kiedy z dzieckiem udać się̨ do logopedy, jest zagwozdką niejednego rodzica i opiekuna dziecka. Zazwyczaj do gabinetu specjalisty zmartwiona mama i tata udają się dopiero, gdy jakiś objaw zaczyna ich niepokoić w zachowaniu dziecka. Sprawdzamy, co powinno być iskrą zapalną w rezerwacji wizyty u specjalisty. Nie ma jednak żadnych przeciwskazań, aby do logopedy udać się z dzieckiem profilaktycznie.
jaki nocnik dla dziecka

Jaki nocnik dla dziecka wybrać?

2022-03-15
Zdaniem specjalistów większość dzieci jest gotowa do podjęcia nauki korzystania z nocnika między 18. a 24. miesiącem życia. Jeśli więc twoja pociecha ma już co najmniej półtora roku, możecie zacząć „lekcje”. Najpierw jednak przeczytaj, jaki nocnik dla dziecka warto kupić.
co umie 3 miesieczne dziecko

Co umie 3-miesięczne dziecko?

2022-03-07
Trzeci miesiąc życia to czas wyjątkowo dynamicznego rozwoju. Dziecko staje się bardziej świadome i zdecydowanie bardziej kontaktowe, a do tego może nawet zacząć przesypiać całe noce. Sprawdź, co dokładnie umie 3-miesięczne dziecko i kiedy jego rozwój powinien niepokoić.