Data publikacji:

Jak spać w ciąży? Sposoby na przespaną noc

Ciąża to piękny czas, który jednak wiąże się z pewnymi utrudnieniami – na przykład z problemami ze snem. Przyszłe mamy bardzo często skarżą się, że w odpoczynku przeszkadzają im rozmaite dolegliwości, takie jak zgaga czy ból kręgosłupa, często też nie wiedzą, jak spać w ciąży, żeby nie zaszkodzić dziecku. Wyjaśniamy, jakie pozycje do spania w ciąży są zalecane przez specjalistów i jakie sposoby warto zastosować, żeby zwiększyć szanse na spokojne przespanie każdej nocy.

sen w ciazy

Jak spać w ciąży – 1. trymestr

Jeśli zastanawiasz się, jak spać w ciąży w pierwszym trymestrze jej trwania, tj. jaką pozycję wybrać, to mamy dla ciebie dobrą wiadomość – możesz spać, jak tylko chcesz. Twoje dziecko jest jeszcze bardzo malutkie, ma zaledwie kilka milimetrów lub centymetrów, do tego jest otoczone wodami i wieloma tkankami – nie sposób go zatem ucisnąć. Możesz spać na brzuchu, na plecach, na prawym albo lewym boku – wszystko zależy od twoich upodobań.

A może pytając, jak spać w ciąży, masz na myśli trudności wynikające z doświadczanych dolegliwości? Jeśli tak, oto kilka wskazówek:

  • unikaj przejadania się wieczorem, ale też nie dopuszczaj do dużego głodu – godzinę przed snem zjedz kolację składającą się np. z lekkich kanapek,
  • w ciągu dnia pij dużo wody, dzięki czemu wieczorem będziesz nawodniona i łatwiej będzie ci zasnąć, 
  • nawet jeśli nuży cię w ciągu dnia – co jest całkowicie naturalne w pierwszym trymestrze ciąży, staraj się unikać drzemek albo niech są to drzemki 10-minutowe (a nie np. 1,5-godzinne); jeśli będziesz wysypiać się w ciągu dnia, to wieczorem będziesz miała kłopoty z zaśnięciem, 
  • suplementuj witaminę B6, która zmniejsza nasilenie mdłości, 
  • jeśli pytasz, jak spać w ciąży z uwagi na dręczące cię mdłości, przed snem wypij szklankę delikatnego ziołowego naparu, np. z imbiru – złagodzi tę okropną dolegliwość.

Jak spać w ciąży – 2. trymestr

Jak spać w ciąży w drugim trymestrze, gdy brzuszek zaczyna być już widoczny? Przede wszystkim – co większość mam odczuwa intuicyjnie – nie powinnaś spać już na brzuchu. Po drugie – niewskazane jest też spanie na plecach. W czasie przyjmowania tej pozycji macica może uciskać żyłę główną oraz aortę, wskutek czego może dojść do ograniczenia przepływu krwi, co z kolei przełoży się na twoje kiepskie samopoczucie. Oczywiście możesz w tej pozycji odpoczywać w ciągu dnia, ale w nocy staraj się spać na boku.

I tutaj pojawia się pytanie: jak spać w ciąży, gdy sen nie chce nadejść z powodu pewnych dolegliwości? W takiej sytuacji wypróbuj następujące sposoby:

  • Skurcze łydek

Jeśli cierpisz na bolesne skurcze łydek, zwróć uwagę na swoją dietę i wprowadź do niej więcej składników bogatych w potas, magnez i wapń; możesz też skonsultować ze swoim lekarzem suplementację.

  • Często wizyty w toalecie

To naturalne, że w drugim trymestrze ciąży zaczynasz częściej oddawać mocz w nocy – jest to efekt procesu intensywnej filtracji nerek oraz ucisku płodu na pęcherz moczowy. Aby poprawić jakość snu, pij bardzo dużo wody w ciągu dnia i nieco mniej wieczorem. Pamiętaj jednak, aby nie ograniczać się zbyt mocno – jeśli czujesz pragnienie, zaspokój je.

  • Bezsenność

Kobiety będące w drugim trymestrze ciąży zazwyczaj nie narzekają na problemy ze snem i ogólnie czują się bardzo dobrze. Jeśli jednak nie możesz zasnąć, zastanów się, czy przypadkiem twoje drzemki w ciągu dnia nie są zbyt długie. Postaraj się je w ogóle zlikwidować, włącz za to do swoich codziennych aktywności długi wieczorny spacer.

Jak spać w ciąży – 3. trymestr

Niemal każda przyszła mama, u której zbliża się termin porodu, zadaje sobie pytanie, jak spać w ciąży. Duży brzuch uniemożliwia znalezienie wygodnej pozycji, ucisk na pęcherz ciągle wybudza, a dziecko zdaje się być bardziej aktywne właśnie wtedy, kiedy przyszła mama chce odpocząć. Z tym ostatnim niewiele zrobisz – słodkie kopniaczki musisz po prostu znieść, ale na pozostałe trudności są sposoby.

  • Korzystaj z poduszki dla kobiet w ciąży

Jeśli nie wiesz, jak spać w ciąży, ponieważ przeszkadza ci duży brzuch, kup sobie poduszkę do spania w ciąży. Wielu kobietom korzystanie z niej przynosi niesamowitą ulgę.

  • Mniejsze spożywanie płynów w godzinach wieczornych

Jeśli twoim głównym problemem jest ciągły ucisk na pęcherz, staraj się ograniczyć spożycie płynów w godzinach wieczornych (pij za to więcej w ciągu dnia). Pamiętaj też, aby w czasie wizyty w toalecie postarać się maksymalnie opróżnić pęcherz, wyginając tułów na różne sposoby.

  • Relaksuj się

Jeśli nie możesz spać w nocy, ponieważ denerwujesz się na myśl o zbliżającym się porodzie, staraj się relaksować. Włącz sobie cichutką muzykę, zacznij wyobrażać sobie dziecko, a nie poród. Pamiętaj – jesteś odpowiednio przygotowana do porodu i będziesz pod opieką specjalistów. Wszystko będzie dobrze.

Jak spać na poduszce ciążowej?

Jak już wiesz, kobiety w ciąży bardzo chwalą sobie poduszki ciążowe typu rogal. Jeśli będziesz jej prawidłowo używać, sama też się w niej zakochasz – i odkryjesz nową jakość snu.

Poduszka ciążowa jest podobna do ogromnej litery C. Jeden jej koniec musisz wsunąć między kolana, a drugi pod głowę. Środkowa część poduszki powinna podtrzymywać brzuch (przynosi to natychmiastową ulgę).

Jak spać w ciąży? Przydatne wskazówki

Jeśli zadajesz sobie pytanie, jak spać w ciąży, to pamiętaj, żeby stosować się do ogólnych zasad związanych z higieną snu. W szczególności ważne jest, abyś:

  • spała na wygodnym materacu, 
  • wietrzyła sypialnię przed snem, 
  • ustawiła temperaturę powietrza w sypialni na około 18–20 stopni Celsjusza,
  • ograniczała korzystanie ze smartfona, telewizora itp. w godzinach wieczornych, • zasłoniła okna roletami albo żaluzjami.
Zdjęcie: Prostock-studio/Envato Elements