Kasza w diecie dziecka

Data:

Kasza jest pożywna i zdrowa. Do tego można ją wprowadzić do menu dziecka od razu po rozszerzaniu diety. Kasze zawierają dużo błonnika, skrobi, witamin i minerałów. Do tego większość grubszych kasz jest doskonałym źródłem węglowodanów złożonych. Dzięki temu kasze sycą na długo stopniowo podnosząc poziom cukru we krwi. Podpowiadamy, jakie kasze podawać dziecku i w jaki sposób.

kasza dla dziecka

fot.Pixabay.com

Spis treści:

Jak powstaje kasza

Kasza gryczana

Kasza jaglana

Kasza jęczmienna

Quinoa

Kasza bulgur

Kasza - kiedy ją wprowadzać do diety dziecka

Jaka kasza jest najlepsza dla niemowlaka

Jak gotować kaszę

 

Kasza może i powinna znaleźć się w diecie każdego dziecka. To wartościowy posiłek, który dostarcza energii, błonnika, składników odżywczych, a do tego jest łatwy w przygotowaniu.  Większość kasz może być spożywana od samego początku rozszerzania diety, czyli po 6 miesiącu życia dziecka.

Jak powstaje kasza

Kasza to rozdrobnione lub pozbawione łuski nasiona zbóż lub tzw. zbóż rzekomych (innych roślin, które wytwarzają nasiona z dużą zawartością skrobi). Poddawane są one różnorodnej obróbce na przykład polerowane lub prażone. Najwięcej wartości odżywczych znajduje się tuż pod łuską ziaren zbóż, więc grubsze kasze są bardziej wartościowe od tych drobnych. Do najzdrowszych kasz należą gryczana i jaglana, komosa ryżowa (quinoa) oraz kasza jęczmienna. Mniej wartościowe są kasze: manna, kukurydziana oraz kuskus. Kasza jest doskonałym elementem zbilansowanego posiłku i można z niej stworzyć danie na każdą porę dnia. Doskonale komponuje się z mięsem i warzywami, ale także z owocami czy bakaliami. Stąd kasza może być świetnym pomysłem na śniadanie, obiad czy sałatkę na lunch lub kolację. Z kaszy zrobimy również doskonałe krokiety, placki lub kotlety wegetariańskie.

 

Kasza gryczana

Powstaje z nasion gryki. Ciemna kasza powstaje w procesie prażenia ziaren, ale dostępna jest również tzw. biała kasza gryczana. Kasza gryczana nie zawiera glutenu, ma za to białko, które przypomina białko roślin strączkowych, czyli to lepiej przyswajalne niż białko ze zbóż. Jest lekkostrawna, zawiera aminokwasy egzogenne, w tym cenną lizynę. Do tego witaminy z grupy B, wapń, fosfor i magnez. Kasza gryczana ma niski indeks glikemiczny (54), więc może być spożywana przez diabetyków. Dla osób zdrowych ważny jest fakt,że kasza powoli uwalnia cukier do krwi, dając uczucie sytości na dłużej. Regularne spożywanie kaszy gryczanej ma dobry wpływ na układ nerwowy, trawienny i sercowo-naczyniowy. Bardziej wartościowa jest kasza gryczana niepalona. Może być podawana dzieciom już na początku rozszerzania diety.

Kasza jaglana

Jest to zdecydowanie jedna z najzdrowszych i najbardziej wartościowych kasz jakie są dostępne. Jest ona cennym źródłem błonnika, białka, zawiera witaminy z grupy A oraz z grupy B, a także krzem, magnez, żelazo i wapń. Otrzymywana jest z ziaren prosa i nie zawiera glutenu. Do diety niemowląt można ją wprowadzić od razu. Może być dodatkiem do zupy, tartych owoców, a także pozostawiona do stężenia i pokrojona w kostkę do samodzielnego jedzenia. Z kaszy można również formować kuleczki, które niemowlę może jeść samodzielnie. Kasza jaglana nie zawiera glutenu.

Kasza jęczmienna

Dwie najbardziej popularne odmiany kaszy jęczmiennej to oczywiście kasza perłowa i pęczak. Witaminy z grupy B, mangan i selen, a także spore ilości błonnika to najmocniejsze strony kaszy jęczmiennej. Docenić je powinny szczególnie osoby cierpiące na zaparcia oraz te, które mają problem z wysokim poziomem cholesterolu.  Kasza jęczmienna zawiera gluten.

Quinoa

Inaczej komosa ryżowa. To również kasza bezglutenowa. Określana mianem superfood, bo jest zdrowa, sycąca i jest zalecana osobom dbającym o linię. Może być podawana jako dodatek do mięsa czy warzyw, ale także jako składnik sałatki lub nawet deseru. Dodatkową zaletą komosy jest to, że nie wymaga długiego gotowania.

Kasza bulgur

To kasza z pszenicy, ale zdecydowanie bardziej wartościowa niż kasza manna czy kuskus. Ma o wiele więcej błonnika, a do tego jest mniej kaloryczna. Zawiera sporo potasu, fosforu i magnezu. Otrzymywana jest z suszonych i gniecionych ziaren pszenicy durum. Do tego żelazo i kwas foliowy, a więc regularne jej spożywanie może zapobiegać anemii.

Kasza – kiedy ją wprowadzać do diety dziecka

Kaszę warto wprowadzić zaraz po warzywach i owocach i początkowo najlepiej w jak najmniej przetworzonej formie, czyli bez soli, sosów. Może być ugotowana na sypko do jedzenia łyżką lub paluszkami. W dalszej kolejności można używać kasz jako dodatków do zupy, placuszków, kotlecików, faszerowania warzyw lub mięsa.

Czytaj więcej na temat:

Co wprowadzać najpierw do diety dziecka: owoce, czy warzywa

Rozszerzanie diety niemowlaka

Jaka kasza najlepsza dla niemowlaka

Wszystkie z wyżej wymienionych kasz będą odpowiednie dla dzieci. Ważne, aby podawać dzieciom od początku prawdziwe kasze, a nie rozdrobnione i przetworzone kaszki błyskawiczne, które są zdecydowanie mniej wartościowe, a do tego wzbogacone często o cukier, substancje poprawiające smak i konsystencję, olej palmowy czy maltrodekstrynę. Jeśli nie chcemy podawać dziecku kaszy, która ma wyraźną strukturę, każdy jej rodzaj można zmiksować z owocami czy zupą. Spożywanie kaszy będzie miało dobry wpływ na zdrowie dzieci, w szczególności na ich układ pokarmowy, nerwowy, a także będzie zapobiegać anemii, która często pojawia się w drugim półroczu życia dziecka. To sycący, zdrowy i niskokaloryczny posiłek, który daje wiele możliwości komponowania smacznych i różnorodnych dań.

Jak gotować kaszę

Kasze gruboziarniste najlepiej przepłukać przed gotowaniem, ale potem gotować w tak, by wchłonęły całą wodę. Przy większości rodzajów kasz sprawdza się proporcja 1:2. Jedna porcja kaszy na dwie porcje wody. Kaszę gotuje się na małym ogniu bez mieszania,najlepiej pod przykryciem. Jeśli obawiamy się przypalenia, pod koniec gotowania można wyłączyć palnik i pozwolić jeszcze kaszy chłonąć wilgoć pod przykryciem przez kolejne 15 minut.

 

Czytaj również:

Sposób na niejadka, co zrobić, by niejadek chciał jeść

BLW - dobry sposób na rozszerzanie diety


Polecane artykuły
Komentarze
Dodaj komentarz
31-8-2019
Ocena:
Najgorsze jest to, ze rodzice dziwią się, ze można dawać dziecku normalne, „dorosłe” kasze czy choćby zwykła mannę. Wydaje im się, ze musza kupić specjalna dla dzieci, które są w większości z cukrem. Jedyna ich zaleta jest to, ze są błyskawiczne. Używam tylko na wyjazdach (wersji bezcukrowej).
Fajnie, ze podaliście różne sposoby podania kaszy. Dla zapracowanych rodziców polecam tez miksy kasz, dostępne w wielu dyskontach- z różnymi przyprawami, soczewica czy innymi składnikami. Nie mówię by używać ich codziennie, ale gotują się tylko 8 minut. I są smaczne. Dobry sposób, by jeść kasze częściej.

Polecam nie tylko kasze jaglana ale również płatki jaglane (są bardzo szybkie). Owies plus kasza plus zmielone pestki słonecznika, pestki dyni, orzechów to mój sposób na zdrowe żywienie dziecka. I nas. Plus oczywiście owoce, warzywa, nabiał, rośliny strączkowe i mięso/ryby.
15-5-2018
Ocena:
Moje dziecko na szczęści uwielbia kaszę pod każdą postacią. Ale staram się różnicować diete, żeby nie było efektu "przejedzenia"