Data modyfikacji:

Kasza w diecie dziecka

Autor: Katarzyna Chmielewska-Walas

Kasza jest pożywna i zdrowa. Do tego można ją wprowadzić do menu dziecka od razu po rozszerzaniu diety. Kasze zawierają dużo błonnika, skrobi, witamin i minerałów. Do tego większość grubszych kasz jest doskonałym źródłem węglowodanów złożonych. Dzięki temu kasze sycą na długo stopniowo podnosząc poziom cukru we krwi. Podpowiadamy, jakie kasze podawać dziecku i w jaki sposób.

kasza dla dziecka

fot.Pixabay.com

Spis treści:

Jak powstaje kasza

Kasza gryczana

Kasza jaglana

Kasza jęczmienna

Quinoa

Kasza bulgur

Kasza - kiedy ją wprowadzać do diety dziecka

Jaka kasza jest najlepsza dla niemowlaka

Jak gotować kaszę

 

Kasza może i powinna znaleźć się w diecie każdego dziecka. To wartościowy posiłek, który dostarcza energii, błonnika, składników odżywczych, a do tego jest łatwy w przygotowaniu.  Większość kasz może być spożywana od samego początku rozszerzania diety, czyli po 6 miesiącu życia dziecka.



Jak powstaje kasza

Kasza to rozdrobnione lub pozbawione łuski nasiona zbóż lub tzw. zbóż rzekomych (innych roślin, które wytwarzają nasiona z dużą zawartością skrobi). Poddawane są one różnorodnej obróbce na przykład polerowane lub prażone. Najwięcej wartości odżywczych znajduje się tuż pod łuską ziaren zbóż, więc grubsze kasze są bardziej wartościowe od tych drobnych. Do najzdrowszych kasz należą gryczana i jaglana, komosa ryżowa (quinoa) oraz kasza jęczmienna. Mniej wartościowe są kasze: manna, kukurydziana oraz kuskus. Kasza jest doskonałym elementem zbilansowanego posiłku i można z niej stworzyć danie na każdą porę dnia. Doskonale komponuje się z mięsem i warzywami, ale także z owocami czy bakaliami. Stąd kasza może być świetnym pomysłem na śniadanie, obiad czy sałatkę na lunch lub kolację. Z kaszy zrobimy również doskonałe krokiety, placki lub kotlety wegetariańskie.

 

Kasza gryczana

Powstaje z nasion gryki. Ciemna kasza powstaje w procesie prażenia ziaren, ale dostępna jest również tzw. biała kasza gryczana. Kasza gryczana nie zawiera glutenu, ma za to białko, które przypomina białko roślin strączkowych, czyli to lepiej przyswajalne niż białko ze zbóż. Jest lekkostrawna, zawiera aminokwasy egzogenne, w tym cenną lizynę. Do tego witaminy z grupy B, wapń, fosfor i magnez. Kasza gryczana ma niski indeks glikemiczny (54), więc może być spożywana przez diabetyków. Dla osób zdrowych ważny jest fakt,że kasza powoli uwalnia cukier do krwi, dając uczucie sytości na dłużej. Regularne spożywanie kaszy gryczanej ma dobry wpływ na układ nerwowy, trawienny i sercowo-naczyniowy. Bardziej wartościowa jest kasza gryczana niepalona. Może być podawana dzieciom już na początku rozszerzania diety.



Kasza jaglana

Jest to zdecydowanie jedna z najzdrowszych i najbardziej wartościowych kasz jakie są dostępne. Jest ona cennym źródłem błonnika, białka, zawiera witaminy z grupy A oraz z grupy B, a także krzem, magnez, żelazo i wapń. Otrzymywana jest z ziaren prosa i nie zawiera glutenu. Do diety niemowląt można ją wprowadzić od razu. Może być dodatkiem do zupy, tartych owoców, a także pozostawiona do stężenia i pokrojona w kostkę do samodzielnego jedzenia. Z kaszy można również formować kuleczki, które niemowlę może jeść samodzielnie. Kasza jaglana nie zawiera glutenu.



Kasza jęczmienna

Dwie najbardziej popularne odmiany kaszy jęczmiennej to oczywiście kasza perłowa i pęczak. Witaminy z grupy B, mangan i selen, a także spore ilości błonnika to najmocniejsze strony kaszy jęczmiennej. Docenić je powinny szczególnie osoby cierpiące na zaparcia oraz te, które mają problem z wysokim poziomem cholesterolu.  Kasza jęczmienna zawiera gluten.



Quinoa

Inaczej komosa ryżowa. To również kasza bezglutenowa. Określana mianem superfood, bo jest zdrowa, sycąca i jest zalecana osobom dbającym o linię. Może być podawana jako dodatek do mięsa czy warzyw, ale także jako składnik sałatki lub nawet deseru. Dodatkową zaletą komosy jest to, że nie wymaga długiego gotowania.



Kasza bulgur

To kasza z pszenicy, ale zdecydowanie bardziej wartościowa niż kasza manna czy kuskus. Ma o wiele więcej błonnika, a do tego jest mniej kaloryczna. Zawiera sporo potasu, fosforu i magnezu. Otrzymywana jest z suszonych i gniecionych ziaren pszenicy durum. Do tego żelazo i kwas foliowy, a więc regularne jej spożywanie może zapobiegać anemii.



Kasza – kiedy ją wprowadzać do diety dziecka

Kaszę warto wprowadzić zaraz po warzywach i owocach i początkowo najlepiej w jak najmniej przetworzonej formie, czyli bez soli, sosów. Może być ugotowana na sypko do jedzenia łyżką lub paluszkami. W dalszej kolejności można używać kasz jako dodatków do zupy, placuszków, kotlecików, faszerowania warzyw lub mięsa.

Czytaj więcej na temat:

Co wprowadzać najpierw do diety dziecka: owoce, czy warzywa

Rozszerzanie diety niemowlaka



Jaka kasza najlepsza dla niemowlaka

Wszystkie z wyżej wymienionych kasz będą odpowiednie dla dzieci. Ważne, aby podawać dzieciom od początku prawdziwe kasze, a nie rozdrobnione i przetworzone kaszki błyskawiczne, które są zdecydowanie mniej wartościowe, a do tego wzbogacone często o cukier, substancje poprawiające smak i konsystencję, olej palmowy czy maltrodekstrynę. Jeśli nie chcemy podawać dziecku kaszy, która ma wyraźną strukturę, każdy jej rodzaj można zmiksować z owocami czy zupą. Spożywanie kaszy będzie miało dobry wpływ na zdrowie dzieci, w szczególności na ich układ pokarmowy, nerwowy, a także będzie zapobiegać anemii, która często pojawia się w drugim półroczu życia dziecka. To sycący, zdrowy i niskokaloryczny posiłek, który daje wiele możliwości komponowania smacznych i różnorodnych dań.



Jak gotować kaszę

Kasze gruboziarniste najlepiej przepłukać przed gotowaniem, ale potem gotować w tak, by wchłonęły całą wodę. Przy większości rodzajów kasz sprawdza się proporcja 1:2. Jedna porcja kaszy na dwie porcje wody. Kaszę gotuje się na małym ogniu bez mieszania,najlepiej pod przykryciem. Jeśli obawiamy się przypalenia, pod koniec gotowania można wyłączyć palnik i pozwolić jeszcze kaszy chłonąć wilgoć pod przykryciem przez kolejne 15 minut.

 

Czytaj również:

Sposób na niejadka, co zrobić, by niejadek chciał jeść

BLW - dobry sposób na rozszerzanie diety


Autor

Katarzyna Chmielewska-Walas

z wykształcenia kulturoznawczyni, z zawodu dziennikarka i redaktorka o niecodziennym hobby: doradczyni noszenia dzieci w chustach i nosidłach miękkich. Współautorka książki "Notatki z rodzicielstwa bliskości" (Wyd. Harmonia 2018). Mama Hani i Zosi, redaktorka portalu Dzidziusiowo.pl w latach 2018-2020.

Komentarze
30-12-2020
Ocena:
ja podaje zwykłe kasze tak jak mówi Basia, ale zaczynałam zawsze od kaszek typowo dla dzieci (zgadzam sie ze Holle jest ok). przeciez nie podam normalnej kaszy dziecku 6miesięcznemu...
13-08-2020
Ocena:
@Celebes, u nas dokładnie to samo! jeśli przyzwyczaisz malucha do zdrowego jedzenia od samego początku, później nie będzie grymaszenia, że na obiad nie je sie cukierków;)
29-04-2020
Ocena:
my od zawsze staralismy się jeść ekologicznie. już od najmłodszych lat szły kasze typu Holle, słodyczy w ogóle nie wprowadzaliśmy, jedliśmy dużo warzyw, więc teraz dzieci, już juniory, nie mają problemu ze zdrowym odzywianiem i z chęcią wcinaja wszystkie rodzaje kasz:)
31-08-2019
Ocena:
Najgorsze jest to, ze rodzice dziwią się, ze można dawać dziecku normalne, „dorosłe” kasze czy choćby zwykła mannę. Wydaje im się, ze musza kupić specjalna dla dzieci, które są w większości z cukrem. Jedyna ich zaleta jest to, ze są błyskawiczne. Używam tylko na wyjazdach (wersji bezcukrowej). Fajnie, ze podaliście różne sposoby podania kaszy. Dla zapracowanych rodziców polecam tez miksy kasz, dostępne w wielu dyskontach- z różnymi przyprawami, soczewica czy innymi składnikami. Nie mówię by używać ich codziennie, ale gotują się tylko 8 minut. I są smaczne. Dobry sposób, by jeść kasze częściej. Polecam nie tylko kasze jaglana ale również płatki jaglane (są bardzo szybkie). Owies plus kasza plus zmielone pestki słonecznika, pestki dyni, orzechów to mój sposób na zdrowe żywienie dziecka. I nas. Plus oczywiście owoce, warzywa, nabiał, rośliny strączkowe i mięso/ryby.
15-05-2018
Ocena:
Moje dziecko na szczęści uwielbia kaszę pod każdą postacią. Ale staram się różnicować diete, żeby nie było efektu "przejedzenia
butelka dla noworodka

Jaka butelka dla noworodka z wolnym przepływem?

2022-06-11
Próbujesz wybrać butelkę dla noworodka i nie wiesz, co wybrać? To zrozumiałe – oferta artykułów dla dzieci jest tak duża, że może przyprawić o zawrót głowy. Podpowiemy ci, czym mogą różnić się poszczególne z nich i czym powinna cechować się dobra butelka dla noworodka z wolnym przepływem.
owoce i warzywa dla dzieci

Od kiedy można dawać surowe owoce i warzywa dla niemowlaka?

2022-05-04
Rozszerzanie diety dziecka jest dla rodzica bardzo emocjonującym momentem. Niemowlak, który do tej pory pił wyłącznie mleko, przechodzi do następnego etapu rozwoju, co wiąże się z wieloma nowymi doznaniami. Mama i tata zastanawiają się, w jaki sposób najlepiej wprowadzać nowe posiłki, a jednym z dylematów z tym związanych jest pytanie, od kiedy podawać surowe owoce dla niemowlaka, a także czy kolejność wprowadzania poszczególnych warzyw i owoców ma znaczenie.
dziecko jedzace lyzeczka

Jak nauczyć dziecko jeść łyżeczką?

2022-04-25
Jaka pierwsza łyżeczka dla niemowlaka jest najlepsza? Ważna jest nie tylko technika i odpowiednie podejście do maluszka, ale także łyżeczka i miseczka, która nie zniechęci dziecka do samodzielnego nabierania pokarmu. Sprawdź, jak podejść do tematu i jak nauczyć dziecko jedzenia z łyżeczki oraz jak nauczyć maluszka jedzenia łyżeczką samodzielnie.
uczulenie na mleko modyfikowane

Uczulenie na mleko modyfikowane: jakie są objawy?

2022-03-23
U małych dzieci dość często występuje uczulenie na mleko modyfikowane, a dokładnie – na białko mleka krowiego zawarte w mieszankach. Sprawdź, jakie są objawy tego typu alergii i co robić, gdy wystąpią u niemowlęcia.
orzechy

Od kiedy orzechy dla niemowlaka?

2022-03-03
Przez wiele lat lekarze pediatrzy i dietetycy zalecali, aby wprowadzać orzechy do diety dziecka najwcześniej po ukończeniu przez nie drugiego lub nawet trzeciego roku życia. Jednak aktualne wytyczne mówią coś zupełnie innego. Sprawdź, czy orzechy dla niemowlaka to dobry pomysł i w jaki sposób je wprowadzać.
karmienie mieszane

Karmienie mieszane noworodka – wszystko, co powinnaś wiedzieć

2022-02-27
Karmienie mieszane to rodzaj karmienia, który polega na podawaniu dziecku mleka naturalnego oraz mleka modyfikowanego. Taki sposób karmienia jest dość często wybierany przez matki – z różnych powodów. Jeśli i ty się na niego zdecydowałaś, sprawdź o czym musisz pamiętać i jaki to może mieć wpływ na kolki lub kupki niemowlęcia.
jajko dla niemowlaka

Jajko dla niemowlaka – jak podawać?

2022-01-26
Jajka mają bardzo dużo witamin i minerałów, dlatego dość szybko powinny znaleźć się w diecie dziecka – jeszcze zanim ukończy ono pierwszy rok życia. Rozszerzanie diety o ten produkt budzi jednak wiele pytań rodziców. W tym tekście postaramy się na nie odpowiedzieć – dowiesz się na przykład, kiedy podawać jajko dla niemowlaka, jak często to robić i czy taki maluszek może jeść jajka na miękko.