Data modyfikacji:

Kasza w diecie dziecka

Autor: Katarzyna Chmielewska-Walas

Kasza jest pożywna i zdrowa. Do tego można ją wprowadzić do menu dziecka od razu po rozszerzaniu diety. Kasze zawierają dużo błonnika, skrobi, witamin i minerałów. Do tego większość grubszych kasz jest doskonałym źródłem węglowodanów złożonych. Dzięki temu kasze sycą na długo stopniowo podnosząc poziom cukru we krwi. Podpowiadamy, jakie kasze podawać dziecku i w jaki sposób.

kasza dla dziecka

fot.Pixabay.com

Spis treści:

Jak powstaje kasza

Kasza gryczana

Kasza jaglana

Kasza jęczmienna

Quinoa

Kasza bulgur

Kasza - kiedy ją wprowadzać do diety dziecka

Jaka kasza jest najlepsza dla niemowlaka

Jak gotować kaszę

 

Kasza może i powinna znaleźć się w diecie każdego dziecka. To wartościowy posiłek, który dostarcza energii, błonnika, składników odżywczych, a do tego jest łatwy w przygotowaniu.  Większość kasz może być spożywana od samego początku rozszerzania diety, czyli po 6 miesiącu życia dziecka.



Jak powstaje kasza

Kasza to rozdrobnione lub pozbawione łuski nasiona zbóż lub tzw. zbóż rzekomych (innych roślin, które wytwarzają nasiona z dużą zawartością skrobi). Poddawane są one różnorodnej obróbce na przykład polerowane lub prażone. Najwięcej wartości odżywczych znajduje się tuż pod łuską ziaren zbóż, więc grubsze kasze są bardziej wartościowe od tych drobnych. Do najzdrowszych kasz należą gryczana i jaglana, komosa ryżowa (quinoa) oraz kasza jęczmienna. Mniej wartościowe są kasze: manna, kukurydziana oraz kuskus. Kasza jest doskonałym elementem zbilansowanego posiłku i można z niej stworzyć danie na każdą porę dnia. Doskonale komponuje się z mięsem i warzywami, ale także z owocami czy bakaliami. Stąd kasza może być świetnym pomysłem na śniadanie, obiad czy sałatkę na lunch lub kolację. Z kaszy zrobimy również doskonałe krokiety, placki lub kotlety wegetariańskie.

 

Kasza gryczana

Powstaje z nasion gryki. Ciemna kasza powstaje w procesie prażenia ziaren, ale dostępna jest również tzw. biała kasza gryczana. Kasza gryczana nie zawiera glutenu, ma za to białko, które przypomina białko roślin strączkowych, czyli to lepiej przyswajalne niż białko ze zbóż. Jest lekkostrawna, zawiera aminokwasy egzogenne, w tym cenną lizynę. Do tego witaminy z grupy B, wapń, fosfor i magnez. Kasza gryczana ma niski indeks glikemiczny (54), więc może być spożywana przez diabetyków. Dla osób zdrowych ważny jest fakt,że kasza powoli uwalnia cukier do krwi, dając uczucie sytości na dłużej. Regularne spożywanie kaszy gryczanej ma dobry wpływ na układ nerwowy, trawienny i sercowo-naczyniowy. Bardziej wartościowa jest kasza gryczana niepalona. Może być podawana dzieciom już na początku rozszerzania diety.



Kasza jaglana

Jest to zdecydowanie jedna z najzdrowszych i najbardziej wartościowych kasz jakie są dostępne. Jest ona cennym źródłem błonnika, białka, zawiera witaminy z grupy A oraz z grupy B, a także krzem, magnez, żelazo i wapń. Otrzymywana jest z ziaren prosa i nie zawiera glutenu. Do diety niemowląt można ją wprowadzić od razu. Może być dodatkiem do zupy, tartych owoców, a także pozostawiona do stężenia i pokrojona w kostkę do samodzielnego jedzenia. Z kaszy można również formować kuleczki, które niemowlę może jeść samodzielnie. Kasza jaglana nie zawiera glutenu.



Kasza jęczmienna

Dwie najbardziej popularne odmiany kaszy jęczmiennej to oczywiście kasza perłowa i pęczak. Witaminy z grupy B, mangan i selen, a także spore ilości błonnika to najmocniejsze strony kaszy jęczmiennej. Docenić je powinny szczególnie osoby cierpiące na zaparcia oraz te, które mają problem z wysokim poziomem cholesterolu.  Kasza jęczmienna zawiera gluten.



Quinoa

Inaczej komosa ryżowa. To również kasza bezglutenowa. Określana mianem superfood, bo jest zdrowa, sycąca i jest zalecana osobom dbającym o linię. Może być podawana jako dodatek do mięsa czy warzyw, ale także jako składnik sałatki lub nawet deseru. Dodatkową zaletą komosy jest to, że nie wymaga długiego gotowania.



Kasza bulgur

To kasza z pszenicy, ale zdecydowanie bardziej wartościowa niż kasza manna czy kuskus. Ma o wiele więcej błonnika, a do tego jest mniej kaloryczna. Zawiera sporo potasu, fosforu i magnezu. Otrzymywana jest z suszonych i gniecionych ziaren pszenicy durum. Do tego żelazo i kwas foliowy, a więc regularne jej spożywanie może zapobiegać anemii.



Kasza – kiedy ją wprowadzać do diety dziecka

Kaszę warto wprowadzić zaraz po warzywach i owocach i początkowo najlepiej w jak najmniej przetworzonej formie, czyli bez soli, sosów. Może być ugotowana na sypko do jedzenia łyżką lub paluszkami. W dalszej kolejności można używać kasz jako dodatków do zupy, placuszków, kotlecików, faszerowania warzyw lub mięsa.

Czytaj więcej na temat:

Co wprowadzać najpierw do diety dziecka: owoce, czy warzywa

Rozszerzanie diety niemowlaka



Jaka kasza najlepsza dla niemowlaka

Wszystkie z wyżej wymienionych kasz będą odpowiednie dla dzieci. Ważne, aby podawać dzieciom od początku prawdziwe kasze, a nie rozdrobnione i przetworzone kaszki błyskawiczne, które są zdecydowanie mniej wartościowe, a do tego wzbogacone często o cukier, substancje poprawiające smak i konsystencję, olej palmowy czy maltrodekstrynę. Jeśli nie chcemy podawać dziecku kaszy, która ma wyraźną strukturę, każdy jej rodzaj można zmiksować z owocami czy zupą. Spożywanie kaszy będzie miało dobry wpływ na zdrowie dzieci, w szczególności na ich układ pokarmowy, nerwowy, a także będzie zapobiegać anemii, która często pojawia się w drugim półroczu życia dziecka. To sycący, zdrowy i niskokaloryczny posiłek, który daje wiele możliwości komponowania smacznych i różnorodnych dań.



Jak gotować kaszę

Kasze gruboziarniste najlepiej przepłukać przed gotowaniem, ale potem gotować w tak, by wchłonęły całą wodę. Przy większości rodzajów kasz sprawdza się proporcja 1:2. Jedna porcja kaszy na dwie porcje wody. Kaszę gotuje się na małym ogniu bez mieszania,najlepiej pod przykryciem. Jeśli obawiamy się przypalenia, pod koniec gotowania można wyłączyć palnik i pozwolić jeszcze kaszy chłonąć wilgoć pod przykryciem przez kolejne 15 minut.

 

Czytaj również:

Sposób na niejadka, co zrobić, by niejadek chciał jeść

BLW - dobry sposób na rozszerzanie diety


Autor

Katarzyna Chmielewska-Walas

z wykształcenia kulturoznawczyni, z zawodu dziennikarka i redaktorka o niecodziennym hobby: doradczyni noszenia dzieci w chustach i nosidłach miękkich. Współautorka książki "Notatki z rodzicielstwa bliskości" (Wyd. Harmonia 2018). Mama Hani i Zosi, redaktorka portalu Dzidziusiowo.pl w latach 2018-2020.

Komentarze
30-12-2020
Ocena:
ja podaje zwykłe kasze tak jak mówi Basia, ale zaczynałam zawsze od kaszek typowo dla dzieci (zgadzam sie ze Holle jest ok). przeciez nie podam normalnej kaszy dziecku 6miesięcznemu...
13-08-2020
Ocena:
@Celebes, u nas dokładnie to samo! jeśli przyzwyczaisz malucha do zdrowego jedzenia od samego początku, później nie będzie grymaszenia, że na obiad nie je sie cukierków;)
29-04-2020
Ocena:
my od zawsze staralismy się jeść ekologicznie. już od najmłodszych lat szły kasze typu Holle, słodyczy w ogóle nie wprowadzaliśmy, jedliśmy dużo warzyw, więc teraz dzieci, już juniory, nie mają problemu ze zdrowym odzywianiem i z chęcią wcinaja wszystkie rodzaje kasz:)
31-08-2019
Ocena:
Najgorsze jest to, ze rodzice dziwią się, ze można dawać dziecku normalne, „dorosłe” kasze czy choćby zwykła mannę. Wydaje im się, ze musza kupić specjalna dla dzieci, które są w większości z cukrem. Jedyna ich zaleta jest to, ze są błyskawiczne. Używam tylko na wyjazdach (wersji bezcukrowej). Fajnie, ze podaliście różne sposoby podania kaszy. Dla zapracowanych rodziców polecam tez miksy kasz, dostępne w wielu dyskontach- z różnymi przyprawami, soczewica czy innymi składnikami. Nie mówię by używać ich codziennie, ale gotują się tylko 8 minut. I są smaczne. Dobry sposób, by jeść kasze częściej. Polecam nie tylko kasze jaglana ale również płatki jaglane (są bardzo szybkie). Owies plus kasza plus zmielone pestki słonecznika, pestki dyni, orzechów to mój sposób na zdrowe żywienie dziecka. I nas. Plus oczywiście owoce, warzywa, nabiał, rośliny strączkowe i mięso/ryby.
15-05-2018
Ocena:
Moje dziecko na szczęści uwielbia kaszę pod każdą postacią. Ale staram się różnicować diete, żeby nie było efektu "przejedzenia
krzesłko

Jakie krzesełko do karmienia wybrać?

2021-08-24
Gdy noworodek staje się kilkumiesięcznym dzieckiem, wielu rodziców zastanawia się, jakie krzesełko do karmienia wybrać. Im dziecko jest starsze, tym bardziej jego dieta staje się bogatsza i różnorodna. Powolne wprowadzanie nowych produktów zamienia się w jedzenie pełnych posiłków. I właśnie dlatego głowimy się, jakie krzesełko wybrać, by było bezpieczne, łatwe w użytkowaniu i komfortowe dla maluszka. Podpowiadamy, na co warto zwrócić uwagę.
jaka woda dla niemowlaka

Jaka woda dla niemowlaka będzie najlepsza? Jaka temperatura?

2021-06-05
Czy małe dziecko może pić wodę? Czym powinna cechować się woda mineralna dla niemowlaka i jaką powinna mieć temperaturę? Co z wodą z cukrem – czy należy podawać ją dziecku? Niemal każdy młody rodzic zadaje sobie takie i podobne pytania. Ty też jesteś w tym gronie? Świetnie się składa, bo poniżej znajdziesz wyczerpujące odpowiedzi.
niemowlę nie chce jeść

Niemowlę nie chce jeść – co zrobić? Co to znaczy?

2021-06-01
Brak apetytu u niemowlaka to problem, który spędza sen z powiek wielu młodym rodzicom. Opiekunowie obawiają się, że zbyt mała ilość spożywanego pokarmu wpłynie negatywnie na zdrowie maleństwa. Boją się, że słabszy apetyt może być wynikiem choroby. Czy tak jest faktycznie? Czy to, że niemowlę mało je powinno zawsze budzić niepokój?
najlepsza butelka antykolkowa

Jaka jest najlepsza butelka antykolkowa?

2021-05-25
Kolka niemowlęca jest powszechną dolegliwością, która pojawia się między 3. a 5. tygodniem życia dziecka. Silny ból brzuszka może powodować nawet kilkugodzinny płacz, co z kolei prowadzi do poczucia kompletnej bezradności u rodziców. Na szczęście są sposoby na to, by zlikwidować dolegliwość albo nieco zmniejszyć jej nasilenie. Jeden z nich to sięgnięcie po butelki do karmienia antykolkowe. Sprawdź, na jakiej zasadzie działają takie produkty i które z nich warto kupić.
W 7. miesiącu życia dziecka jego dieta wzbogaca się o grosze

Przepisy dla niemowląt po 7 miesiącu życia [PRZEPISY]

2021-03-11
7. miesiąc życia to odpowiedni czas na wprowadzenie do diety dziecka kolejnych nowości. W tym miesiącu wprowadzamy pierwsze przyprawy. Poznaj sprawdzone przepisy kulinarne na dania dla niemowląt.
Rozszerzaj dietę dziecka stopniowo, pamiętając, aby powoli p

Przepisy dla niemowląt po 8 miesiącu życia [PRZEPISY]

2021-03-10
8. miesiąc życia dziecka to moment, kiedy dziecko powinno więcej gryźć. W tym miesiącu również warto podawać wysokoenergetyczne posiłki. Poznaj sprawdzone przepisy kulinarne na dania dla niemowląt.
Pyszne i zdrowe przepisy na zupy i dania główne dla dzieci w

Przepisy dla niemowląt po 10 i 11 miesiącu życia [PRZEPISY]

2021-02-10
10 i 11 miesiąc życia dziecka to czas na szaleństwo w kuchni! W tym miesiącu warto podawać dziecku nowe smaki, ale też te które dobrze zna. Poznaj sprawdzone przepisy kulinarne na dania dla niemowlą