Data modyfikacji:

Najczęstsze problemy dzieci według terapeuty rozwoju psychomotorycznego [wywiad]

Autor: Maria Szadkowska

Wizyta u terapeuty rozwoju psychomotorycznego może nam dużo powiedzieć o naszym dziecku, jego rozwoju i zalecanych kierunkach stymulacji. Jak wygląda taka konsultacja? Czego można się po niej spodziewać? I jakie błędy najczęściej popełniają niedoświadczeni rodzice? Na nurtujące nas pytania odpowiedzi udziela terapeuta rozwoju psychomotorycznego Pani Bożena Kierył.

 

mama-niemowlak-zabawa550

 

logo-dzidzi

Bożena Kierył.: Do wizyty nic nie trzeba przygotowywać. Najlepiej, aby z dzieckiem przyszło obydwoje rodziców. Bardzo często okazuje się, że każde z nich inaczej widzi tę samą sytuację, co też pozwala na inną ocenę problemu. Na podstawie wywiadu, obserwacji dziecka, jego odruchów i reakcji na bodźce zmysłowe, terapeuta bada dojrzałość neurorozwojową.

 

logo-dzidzi

Często kłopoty z dzieckiem wynikają z jego nadwrażliwości i przestymulowania. Obecnie usiłujemy traktować maluchy tak samo jak dorosłych, co nie koniecznie musi być dla nich dobre. Kiedy oglądamy telewizję dziecko leży na kanapie lub macie edukacyjnej, słucha i ogląda to samo, co my, chociaż wcale nie jest do tego przystosowane i nie jest to mu potrzebne. Po narodzinach dziecko wyposażone jest przez naturę w odruchy potrzebne do przeżycia, ale nie jest małym dorosłym. Musi nauczyć się wielu umiejętności dla nas oczywistych, takich jak jedzenie, czy wydalanie, do których ich organizm musi się dostroić. Środowisko panujące w wodach płodowych było zupełnie inne niż świat zewnętrzny. Dziecko nie musiało używać większości organów, pokarm dostarczała pępowina, nie odczuwało grawitacji, a atmosfera dookoła była diametralnie inna. Z momentem przyjścia na świat, maluch przez kolejne 3. miesiące dostraja swój organizm do funkcji, które będzie pełnił przez resztę życia. To jego podstawowe zadanie. Kształtuje się jego układ pokarmowy jak również funkcje innych organów. Dostarczanie dziecku dodatkowych bodźców w tym okresie powoduje jego przestymulowanie. A to z kolei wywołuje większość problemów i dysfunkcji rozwojowych.

 

logo-dzidzi

Nadwrażliwość to większa niż przeciętna wrażliwość na bodźce. Objawia się niepokojem i trudnościami z koncentracją w sytuacji gdy zbyt dużo bodźców dociera do układu nerwowego poprzez zmysły: słuchu, wzroku, smaku, zapachu, dotyku. Nadwrażliwość jest wrodzona, osoby te reagują na wszystkie bodźce silniej. Jest to niedojrzałość neurorozwojowa z okresu płodowego i objawia się nadreaktywnością. Osoby nadwrażliwe mają niski próg pobudzenia, czyli mały bodziec wywołuje u nich dużą reakcję. Odwrotnie osoby, które są podwrażliwe mają wysoki próg pobudzenia potrzebują dużego bodźca żeby wywołać reakcję.

 

Przestymulowanie następuje gdy układ nerwowy nie radzi sobie z nadmiarem wrażeń zmysłowych. W mózgu panuje chaos i bałagan, który przekłada się na kłopoty rozwojowe u małych dzieci, ponieważ powstają nieprawidłowe wzorce umiejętności. Najtrudniejszą sferą jest właśnie rozwój emocjonalny, dlatego że kształtuje się przez pierwsze trzy miesiące po przyjściu na świat. Jeżeli wtedy na skutek nadmiaru wrażeń, wzorce ukształtują się nieprawidłowo, w przyszłości może dojść do problemów począwszy od wieku niemowlęcego, po wiek szkolny aż po życie zawodowe.

 

logo-dzidzi

Noworodki i niemowlęta nie interesują się światem zewnętrznym w tak dużym stopniu jak się o tym teraz mówi. Mózg noworodka i niemowlęcia nie jest miniaturką mózgu dorosłego człowieka. Przychodzimy na świat z gotowym potencjałem neuronalnym. Dalszy rozwój polega na połączeniach między komórkami mózgu. Neurony łączą się ze sobą synapsami, a każda nowa sytuacja, tworzy jakby nowy szlak. Dlatego małe dzieci powinny mieć takie środowisko, które nie będzie zbyt obfitowało w różne doświadczenia ponieważ muszą utrwalić najpierw najważniejsze rzeczy rozwojowe. Jeżeli wrażeń jest dużo, to tak naprawdę powstaje ogromny chaos. Dziecko nie jest w stanie utrwalić jednego bodźca. Nie dochodzi do wzmocnienia go tak aby był automatycznie wykonywaną reakcją, ponieważ maluch jest bombardowany ze wszystkich stron innymi bodźcami. Tworzy się dużo połączeń, które nie są utrwalane, co powoduje chaos. Pierwsza rozwija się homeostaza, czyli wewnętrzna równowaga, która jest na całe życie. Dopiero jak ustabilizuje się organizm, dziecko jest gotowe do tego żeby zacząć się interesować światem zewnętrznym. Mózg posiada już wzorce funkcjonowania całego organizmu chemicznie, neurologicznie i emocjonalnego. Nie jest też tak, że dziecku nie wolno niczego pokazywać. Po porodzie neurorozwój i wczesny rozwój toczy się głównie we śnie. Później stopniowo zaczynają mieć coraz dłuższe przerwy i wówczas dzieci zaczynają interesować się otoczeniem.

 

Jeżeli noworodek odczuwa nadmiar bodźców, jego energia zużywana jest na radzenie sobie z nimi zamiast skupiania się na jedzeniu, spaniu i wydalaniu, co jak już ustaliłyśmy jest dla jego organizmu w tym momencie najważniejsze. Wewnątrzustrojowy rozwój, stabilizacja, równowaga biologiczna zwana inaczej homeostazą, przebiega w czasie snu, dlatego noworodki powinny spać 16. godzin na dobę. Jeżeli dziecko rozwija się prawidłowo i ma odpowiednie środowisko, to ustabilizowanie tej równowagi biologicznej trwa trzy miesiące. Jeden z amerykańskich pediatrów nazywa to czwartym trymestrem ciąży. Oznacza to, że dzieci powinny mieć błogie środowisko, żeby nie musiały zajmować się niczym innym tylko swoim rozwojem. Dlatego te trzy miesiące po porodzie to czas najważniejszy na zbudowanie podstawy emocjonalnej.

 

Zobacz również:

Rozwój psychomotoryczny dziecka

Jak wygląda wizyta u terapeuty rozwoju psychomotorycznego?

 

Z Bożeną Kierył rozmawiała Maria Szadkowska

 

Redakcja : Patrycja Wrotek

Zdjęcie: Fotolia fot. by © Anatoliy Samara

 


Bożena Kierył

Terapeuta rozwoju psychomotorycznego


Autor

Maria Szadkowska

Studentka prawa i dziennikarka.  Pasjonatka gór i tańca. Wolne od pracy i nauki chwile spędza w towarzystwie przyjaciół lub dobrych książek.


Autor

Bożena Kierył - Terapeuta Rozwoju Psychomotorycznego

Przez wiele lat prowadziła terapię dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, które przy problemach z nauką (dysleksja, dysgrafia, koncentracja uwagi), ADHD, tzw. niezgrabnością ruchową czy opóźnionym rozwojem mowy, miały przede wszystkim problemy z emocjami i zachowaniem.

Komentarze
15-05-2018
Ocena:
Bardzo ciekawa rozmowa
Bezpieczne zabawy dla dzieci 6-9 miesięcznych

Zabawy z niemowlakiem 6-9 miesięcy: Jak wspierać rozwój malucha?

2024-12-06
Między 6. a 9. miesiącem życia dziecko zaczyna coraz bardziej eksplorować świat. Pełzanie, pierwsze próby siadania i stawiania kroków to kluczowe momenty w jego rozwoju. Poprzez zabawy z niemowlakiem możesz wspierać te umiejętności, a jednocześnie budować silniejszą więź. Zobacz, jakie zabawy są najlepsze dla maluchów w tym wieku!
Zabawy z niemowlakiem 9-12 miesięcy

Zabawy z niemowlakiem 9-12 miesięcy: Jak wspierać rozwój malucha w tym okresie?

2024-12-04
Między 9. a 12. miesiącem życia dziecko robi ogromne postępy w rozwoju ruchowym i poznawczym. Zaczyna raczkować, stawiać pierwsze kroki, a także coraz więcej rozumieć. Zabawy z niemowlakiem w tym wieku to nie tylko sposób na spędzanie wspólnego czasu, ale przede wszystkim kluczowy element wspierający jego rozwój. Poznaj najlepsze propozycje zabaw dla maluchów w tym okresie!
zabawa z dzieckiem 3-6 miesięcy

Jakie zabawy dla niemowlaka w wieku 3-6 miesięcy? Pomysły na rozwijającą zabawę z dzieckiem

2024-11-29
Twój maluszek właśnie przekroczył trzeci miesiąc życia i z każdym dniem staje się coraz bardziej ciekawy świata? To idealny moment, by poprzez zabawę wspierać jego rozwój. W artykule znajdziesz pomysły na zabawy z niemowlakiem w wieku od 3 do 6 miesięcy, które nie tylko dostarczą mu radości, ale też pomogą w rozwijaniu zdolności motorycznych i poznawczych.
zabawa z dzieckiem 0-3 misiąca

Zabawy z niemowlakiem 0-3 miesiące: Jak wspierać rozwój noworodka?

2024-11-27
Pierwsze trzy miesiące życia dziecka to okres intensywnego rozwoju i budowania więzi z rodzicami. Choć noworodek większość czasu spędza na spaniu i jedzeniu, warto już wtedy wprowadzać proste zabawy, które będą wspierać jego zmysły i umiejętności motoryczne. Dowiedz się, jakie zabawy z niemowlakiem w wieku 0-3 miesięcy możesz bezpiecznie wprowadzić, aby wspomagać rozwój Twojego malucha.
smoczek

Smoczek – czy warto go dawać dziecku? Zalety i wady smoczka

2024-11-08
Smoczek to jeden z najpopularniejszych akcesoriów dla niemowląt. Wielu rodziców zastanawia się, czy warto go podawać dziecku i jakie są tego konsekwencje. W tym artykule omówimy zarówno zalety, jak i wady smoczka, a także podpowiemy, na co zwrócić uwagę, wybierając najlepszy smoczek dla dziecka.
witamina d dla noworodka

Jaka witamina D dla noworodka będzie najlepsza? Jak podawać?

2024-07-22
Witamina D odgrywa kluczową rolę w prawidłowym rozwoju noworodków. Jest niezbędna do utrzymania zdrowych kości i zębów, wspiera też prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Jednakże, wielu rodziców zastanawia się, jaka witamina D dla noworodka będzie najlepsza i jak ją odpowiednio podawać. Poniżej znajdziesz najważniejsze informacje na temat suplementacji witaminy D u najmłodszych pociech.
niemowlak w samolocie

Niemowlak w samolocie. Jak się przygotować do lotu z dzieckiem?

2024-06-13
Podróżowanie z niemowlakiem w samolocie może być stresującym przeżyciem, jednak zdecydowanie nie masz powodów do obaw. Pamiętając o kilku sprawach, Twój lot może przebiec gładko i bez większych przeszkód. W poniższym artykule przedstawimy kilka wskazówek, jak przygotować się do lotu z dzieckiem. Wdrażając je w życie, Twój lot z niemowlakiem będzie bezproblemowy i przyjemny zarówno dla ciebie, jak i dla twojego dziecka..