Data publikacji:

Jak wygląda wizyta u terapeuty rozwoju psychomotorycznego? [wywiad]

Autor: Maria Szadkowska

Istnieje cały zespół objawów, które sygnalizują, że rozwój dziecka może nie przebiegać w sposób prawidłowy. Ważne aby te objawy szybko zdiagnozować i skonsultować ze specjalistą, bowiem niektóre zaburzenia, szczególnie ruchowe, rozpoznane wystarczająco wcześnie można całkowicie wyeliminować dzięki odpowiedniej stymulacji. O tym na co zwracać uwagę w rozwoju dzieci i czym w swojej pracy kieruje się psychoterapeuta ruchowy rozmawiamy z terapeutą rozwoju psychomotorycznego Panią Bożeną Kierył. 

 

dziecko-mama-nauka-550

 

logo-dzidzi

Bożena Kierył: Wczesna stymulacja pozwala na przywrócenie ładu i porządku w układzie nerwowym, pod warunkiem, że rodzice stosują zalecenia specjalisty. Zazwyczaj rodzice podejmują decyzję o wizycie gdy ich dziecko jest niespokojne. W wielu przypadkach wystarczy kilka prostych zmian w opiece nad dzieckiem. Należy mieć na uwadze, że jest to dopiero początek terapii, której celem jest przywrócenie całkowitej harmonii w organizmie dziecka i umożliwienie mu dalszego prawidłowego rozwoju. Niestety, kiedy dziecko uspokaja się, rodzice często rezygnują z dalszych wizyt, twierdząc iż problem został rozwiązany. Wielu z nich powraca potem ze starszym dzieckiem, które ma problemy w nauce, lub z koncentracją. Można temu zapobiec kontynuując terapię.

 

logo-dzidzi

BK.: Pierwszą rzeczą, o którą pytam jest sen. Dziecko, które jest spokojne i prawidłowo się rozwija: je, śpi i wydala (robi siku i kupę). Może się to wydawać nieprawdopodobne, ale w pierwszych miesiącach życia dziecka to są jego jedyne aktywności! Oddychanie, odżywianie i wydalanie są trzema podstawowymi instynktami życiowymi, i jeżeli tutaj jest wszystko w porządku to z dzieckiem nie powinno być problemów. Natomiast, jeżeli jeden z trzech czynników jest zakłócony, pojawiają się problem ze spaniem, czy napięciem mięśniowym.

 

Pytam o objawy długotrwałego stresu u dzieci takie jak zaciśnięte piąstki i barki. Rodzice często przy wystąpieniu takich symptomów szukają pomocy u rehabilitanta. Warto jednak się zastanowić: Czy dziecko urodziło się z napięciem mięśniowym? Co się stało, że to dziecko się napina? Znalezienie sposobu na rozluźnienie dziecka nie oznacza pokonania przyczyny problemu, a to przecież klucz do efektywnej pomocy.

 

Kolejne pytania dotyczą kupy dziecka. Na początku dzieci wypróżniają się kilka lub kilkanaście razy na dobę. Z czasem rodzice zauważają, że częstotliwość ta spada do raz na trzy lub pięć dni. Pojawiła się, błędna ale coraz modniejsza teoria, że taka częstotliwość jest prawidłowa. Moim zdaniem nie jest to dobry objaw: skoro jest jedzenie i trawienie, to musi być wydalanie. Zwykle małe dziecko pod wpływem przeżywanego stresu napina się, co powoduje też wzmożone napięcie wewnątrz ustrojowe, a tym samym rzadsze wypróżnianie.

Istotny jest też oddech. Zdrowe noworodki mają spokojny, równy oddech. Natomiast te przeciążone, zmęczone, które nadmiernie muszą pracować na to żeby dać sobie radę z otoczeniem, mają oddech krótki i przerywany. Sapią, postękują i wydają różne inne niepokojące dźwięki.

 

logo-dzidzi

BK.: W przypadku niemowląt zalecenia po takiej wizycie to przede wszystkim ograniczenie aktywności wokół dziecka. Powinno leżeć owinięte ciepło i ciasno w łóżeczku, bez dodatkowych zabawek wokół czy karuzeli nad kołyską oraz muzyki. Nasz układ nerwowy zbiera bodźce cały czas, nawet w czasie snu. Włączenie muzyki śpiącemu dziecku obciąża w takim samym stopniu jego układ nerwowy jak gdyby było przytomne. Można stosować muzykę do uspokojenia, aczkolwiek dziecko stanowczo woli uspokajać się u mamy i taty na rękach niż przy muzyce Bacha. Do łóżeczka można odłożyć malca dopiero jak jest spokojny. Częste jest, że rodzice stwierdzają, że dziecko na rękach jest spokojne a odłożone do łóżeczka natychmiast płacze. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ nie zapewnia się niemowlęciu otulenia i komfortu, jaki ma w naszych ramionach. Zimny, płaski materac łóżeczka w porównaniu z maminymi przytulnymi ramionami powoduje niepokój i rozdrażnienie, wystarczy tylko otulić malucha w takiej samej pozycji jak wcześniej w ramionach i raczej na pewno nie powinien płakać.

 

logo-dzidzi

BK.: Zanim u noworodka wystąpią niepokojące sygnały, czynniki ryzyka mogą pojawić się w ciąży:

  • ciąża była zagrożona,
  • mama miała stres w ciąży, stres jest czynnikiem bardzo niedocenianym, który zaburza neurorozwój w życiu płodowym,
  • przeszła cukrzycę ciążową
  • dziecko przyszło na świat w wyniku cesarskiego cięcia.

Po porodzie:

  • dzieci, które musiały być w jakiś sposób wspomagane oddechowo po porodzie,
  • dzieci mające problemy z karmieniem,
  • dzieci trudne do uspokojenia, mające długi czas uspokajania,
  • dzieci z zakłóconym rytmem snu,
  • mające problemy z wydalaniem,
  • dziecko, które przy karmieniu pręży się, wygina albo przerywa karmienie, szarpie się, jest niespokojne, ulewa.

 

Niepokój przy karmieniu może być spowodowany brakiem koordynacji ssania, oddychania i połykania jak również słabą pracą przełyku i kłopotów z perystatyką. Pomimo, że dziecko nie skończyło jeszcze jeść, pokarm może zbierać się w odcinku przełyku i powodować dyskomfort. Należy wtedy dać dziecku do possania smoczek aby mogło uregulować pracę przełyku i tym samym uspokoić się.

Jeśli dziecko nie chce używać smoczka, oznacza to że nie posiada formy samo uspokajania się, a co za tym idzie potrzebuje więcej uwagi od rodziców aby je uspokoili.

 

logo-dzidzi

BK.:

  • problem z uspokajaniem,
  • wzmożone napięcie mięśniowe,
  • problemy z wydalaniem,
  • krótki sen,
  • problemy z koncentracją,
  • nadwrażliwość,
  • agresja,
  • problemy z czytaniem i pisaniem.

 

logo-dzidzi

BK.: Zdecydowanie tak. Poród nie stanowi tylko wyjścia z brzucha na świat. To przechodzenie przez kanał rodny, w czasie, którego, dzieją się bardzo ważne rzeczy, które nie zdarzyły się wcześniej i nie zdarzą się później a mają wpływ na rozwój układu nerwowego dziecka. Skurcze macicy są bodźcem, który powoduje gwałtowne reakcje organizmu. Są one po to, aby uporządkować układ nerwowy dziecka. Podczas przechodzenia przez kanał rodny bodźce muszą zadziałać kolejno żeby wywołać odpowiednie reakcje w organizmie. Układ nerwowy dzieci, które nie przechodzą przez kanał rodny (rodzą się przez cięcie cesarskie), nie dostaje sygnału o zakończeniu neurorozwoju płodowego i do wygasania odruchów pierwotnych. Dzieci te zaraz po porodzie mają problemy z koordynacją ssania, oddychania przez nos i połykania. Pierwsze, co dziecko musi zrobić po przyjściu na świat to oddychać, później dostaje pierś do possania. Nie w celu zaspokojenia głodu a uspokojenia, bo na samym początku odruch ssania jest jedynym uspokajającym czynnikiem dla dziecka. W momencie, gdy usta zajęte są ssaniem, dziecko uczy się oddychać przez nos i koordynować te czynności. Dzieci po cesarce mogą mieć słabsze napięcie mięśniowe, problemy z nauką mowy – w związku ze słabą koordynacją funkcji oddychania, czucia, planowania, koordynacją ruchową, orientacją przestrzenną, co powoduje następne komplikacje.

 

logo-dzidzi

BK.: Wczesną stymulacją. Opracowałam program stymulacji biernej, którą mogą wykonywać rodzice. Dotyk, otulanie, masaże, ćwiczenia na piłce imitujące ruchy w życiu płodowym, bo to właśnie one stymulowały rozwój dziecka.

 

logo-dzidzi

BK.: Nie istnieje, ale im dziecko starsze tym jest już trudniej, ponieważ funkcje się już rozwinęły i utrwaliły, a u noworodka dopiero się rozwijają. U starszego dziecka trzeba zmienić wzorce, które są już zapisane. Jest to o wiele trudniejsze, ale jest możliwe dzięki terapii. Można pracować nawet z dorosłymi, którzy wciąż mają niewygaszone odruchy pierwotne.

 

Zobacz również:

Rozwój psychomotoryczny dziecka

Najczęstsze problemy dzieci według terapeuty rozwoju psychomotorycznego

 

Książki:

Harmonijny rozwój dziecka

Blythe Sally Goddard

Dr Harwey Karp

http://www.happiestbaby.com/

Terry Brazelton

http://www.empik.com/szukaj/produkt?author=Berry+Brazelton&pl=on&category=book&gclid=CNb94YXk3LECFYGHDgodpTUApg

 

Z Bożeną Kierył rozmawiała Maria Szadkowska

 

Redakcja : Patrycja Wrotek

Zdjęcie: Fotolia fot. by © aletia2011

 


Bożena Kierył

Terapeuta rozwoju psychomotorycznego


Autor

Maria Szadkowska

Studentka prawa i dziennikarka.  Pasjonatka gór i tańca. Wolne od pracy i nauki chwile spędza w towarzystwie przyjaciół lub dobrych książek.


Autor

Bożena Kierył - Terapeuta Rozwoju Psychomotorycznego

Przez wiele lat prowadziła terapię dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, które przy problemach z nauką (dysleksja, dysgrafia, koncentracja uwagi), ADHD, tzw. niezgrabnością ruchową czy opóźnionym rozwojem mowy, miały przede wszystkim problemy z emocjami i zachowaniem.

Komentarze
18-10-2018
Ocena:
Dobrze wiedzieć, bo właśnie do takiego specjalisty chcemy sie wybrać.
Bezpieczne zabawy dla dzieci 6-9 miesięcznych

Zabawy z niemowlakiem 6-9 miesięcy: Jak wspierać rozwój malucha?

2024-12-06
Między 6. a 9. miesiącem życia dziecko zaczyna coraz bardziej eksplorować świat. Pełzanie, pierwsze próby siadania i stawiania kroków to kluczowe momenty w jego rozwoju. Poprzez zabawy z niemowlakiem możesz wspierać te umiejętności, a jednocześnie budować silniejszą więź. Zobacz, jakie zabawy są najlepsze dla maluchów w tym wieku!
Zabawy z niemowlakiem 9-12 miesięcy

Zabawy z niemowlakiem 9-12 miesięcy: Jak wspierać rozwój malucha w tym okresie?

2024-12-04
Między 9. a 12. miesiącem życia dziecko robi ogromne postępy w rozwoju ruchowym i poznawczym. Zaczyna raczkować, stawiać pierwsze kroki, a także coraz więcej rozumieć. Zabawy z niemowlakiem w tym wieku to nie tylko sposób na spędzanie wspólnego czasu, ale przede wszystkim kluczowy element wspierający jego rozwój. Poznaj najlepsze propozycje zabaw dla maluchów w tym okresie!
zabawa z dzieckiem 3-6 miesięcy

Jakie zabawy dla niemowlaka w wieku 3-6 miesięcy? Pomysły na rozwijającą zabawę z dzieckiem

2024-11-29
Twój maluszek właśnie przekroczył trzeci miesiąc życia i z każdym dniem staje się coraz bardziej ciekawy świata? To idealny moment, by poprzez zabawę wspierać jego rozwój. W artykule znajdziesz pomysły na zabawy z niemowlakiem w wieku od 3 do 6 miesięcy, które nie tylko dostarczą mu radości, ale też pomogą w rozwijaniu zdolności motorycznych i poznawczych.
zabawa z dzieckiem 0-3 misiąca

Zabawy z niemowlakiem 0-3 miesiące: Jak wspierać rozwój noworodka?

2024-11-27
Pierwsze trzy miesiące życia dziecka to okres intensywnego rozwoju i budowania więzi z rodzicami. Choć noworodek większość czasu spędza na spaniu i jedzeniu, warto już wtedy wprowadzać proste zabawy, które będą wspierać jego zmysły i umiejętności motoryczne. Dowiedz się, jakie zabawy z niemowlakiem w wieku 0-3 miesięcy możesz bezpiecznie wprowadzić, aby wspomagać rozwój Twojego malucha.
smoczek

Smoczek – czy warto go dawać dziecku? Zalety i wady smoczka

2024-11-08
Smoczek to jeden z najpopularniejszych akcesoriów dla niemowląt. Wielu rodziców zastanawia się, czy warto go podawać dziecku i jakie są tego konsekwencje. W tym artykule omówimy zarówno zalety, jak i wady smoczka, a także podpowiemy, na co zwrócić uwagę, wybierając najlepszy smoczek dla dziecka.
witamina d dla noworodka

Jaka witamina D dla noworodka będzie najlepsza? Jak podawać?

2024-07-22
Witamina D odgrywa kluczową rolę w prawidłowym rozwoju noworodków. Jest niezbędna do utrzymania zdrowych kości i zębów, wspiera też prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Jednakże, wielu rodziców zastanawia się, jaka witamina D dla noworodka będzie najlepsza i jak ją odpowiednio podawać. Poniżej znajdziesz najważniejsze informacje na temat suplementacji witaminy D u najmłodszych pociech.
niemowlak w samolocie

Niemowlak w samolocie. Jak się przygotować do lotu z dzieckiem?

2024-06-13
Podróżowanie z niemowlakiem w samolocie może być stresującym przeżyciem, jednak zdecydowanie nie masz powodów do obaw. Pamiętając o kilku sprawach, Twój lot może przebiec gładko i bez większych przeszkód. W poniższym artykule przedstawimy kilka wskazówek, jak przygotować się do lotu z dzieckiem. Wdrażając je w życie, Twój lot z niemowlakiem będzie bezproblemowy i przyjemny zarówno dla ciebie, jak i dla twojego dziecka..