Data modyfikacji:

Nadwaga po ciąży

Autor: Magdalena Szewczyk

W czasie ciąży wiele osób daje nam dobre rady i twierdzi, że trzeba jeść za dwoje. A potem po porodzie przychodzi nagłe zaskoczenie. Bo kilogramy nie znikają nagle i oprócz opuchniętego brzucha, zostaje nam tłuszczyk do zrzucenia. Problem dotyka większość młodych mam, które długi czas po ciąży borykają się ze zbędnymi kilogramami. Co zrobić, kiedy maleństwo daje w kości, przychodzi zmęczenie, zniechęcenie i kompletny brak pomysłu jak wziąć się w garść? Gdzie poszukać motywacji, aby rozpocząć aktywną walkę z nadwagą po ciąży?

nadwaga po ciąży

 

Kontroluj wagę w ciąży!

Nie daj sobie wmówić, że ciąża to choroba! Kiedy przebiega prawidłowo, bez komplikacji, lekarz nie ma do niej zastrzeżeń to przyszła mama nie powinna rezygnować z ruchu. Wręcz przeciwnie! Odpowiednia aktywność fizyczna, kontrolowanie wagi oraz dobrze zbilansowana dieta pozwolą kobiecie szybciej dojść do siebie po porodzie i wrócić do formy. Wiele ciężarnych kobiet wychodzi z założenia, że będąc w stanie błogosławionym należy jeść dużo więcej. Nic bardziej mylnego! Nieodpowiednia dieta, niekontrolowanie przyrostu wagi w ciąży i ogólny brak ruchu z pewnością zaprocentuje w tłuszczyk po ciąży. Druga grupa ciężarnych to te, którym nadwaga spędza sen z powiek. Przyszłe mamy bardzo często boją się dużego przyrostu wagi w ciąży i problemu ze zrzuceniem dodatkowych kilogramów po niej.

Bardzo istotne jest, aby nie popaść ze skrajności w skrajność. Nie jeść podwójnych porcji, ale i nie ograniczać jedzenia. Rozwijające się dziecko potrzebuje przecież pełnowartościowego pożywienia. Liczy się nie ilość, ale jakoś spożywanych produktów. Istotnemu zwiększeniu ulega zapotrzebowanie na białko, składniki mineralne oraz witaminy. Zapotrzebowanie energetyczne ciężarnej kobiety zwiększa się jedynie o około 200-300 kcal w zależności od budowy ciała i diety sprzed ciąży. Dlatego waga w ciąży, nie powinna wzrastać szybko i regularnie w każdym miesiącu o kolejne 2kg.

 

 

Połóg a walka z nadwagą

Pierwsze tygodnie życia maluszka też nie służą przemęczonej mamie. W końcu są nieprzespane noce i dni pełne pracy, bo wypełnia je malutki człowiek. Jest najważniejsze, dlatego kobiety nagle przestają pamiętać o sobie i zaniedbują się. Wtedy pojawia się kolejny problem w pozbyciu zbędnych kilogramów. Jedzenie w pośpiechu i przegryzanie czegoś, gdy maluszek zaśnie, na szybko, nie przywiązując wagi do tego co to jest. Albo nie jedzenie nic przez cały dzień i nadrabianie zaległości gdy mąż wróci z pracy, a mama ma w końcu chwilę dla siebie. Kolacja często idzie w parze z wylegiwaniem się na kanapie. A zmęczonej mamie (przecież poród dla organizmu to ogromny wysiłek, nie mówiąc już o pierwszych miesiącach życia dziecka) nie w głowie aktywność fizyczna. Tymczasem wystarczy odrobina silnej woli, dobra organizacja i wiara we własne możliwości, aby rozprawić się z nadwagą ciążową w krótkim czasie.

 


Mama wraca do formy

Pamiętaj, o aktywnym trybie życia, zarówno przed, w, jak i po ciąży. Warto zapisać się na gimnastykę dla ciężarnych, a po porodzie (4. tygodnie po porodzie fizjologicznym i około 12. po cesarskim cięciu) na ćwiczenia dla mam. Jeśli jednak pozostanie dużo kilogramów do zrzucenia, nie zniechęcaj się. Czasami łatwiej jest zgubić 10kg niż te prawie nic nie znaczące, ale robiące dużą różnicę w wyglądzie 2-3kg. 

Jeśli nie masz możliwości zapisania się na zajęcia, ćwicz sama w domu. Niektóre ćwiczenia możesz wykonać razem z dzieckiem. Będą one dla niego doskonałą zabawą. Obecnie w Internecie jest dużo filmików, z którymi łatwiej będzie ci się zmobilizować do ćwiczeń. Powoli wprowadzaj sobie aktywność fizyczną w ciągu dnia. Zacznij od 10 minut, potem stopniowo wydłużaj czas ćwiczeń. Możesz też ułożyć sobie plan treningowy - aktywność rano, w południe czy wieczorem. Wszystko zależy od Ciebie i wypracowanego rytmu dnia. Nie zapomnij także o diecie. Kiedy karmisz piersią uważając na produkty które jesz, dodatkowo możesz sprawić, że kilogramy zaczną spadać same. Wówczas kiedy nie karmisz, możesz też aktywniej ćwiczyć oraz mieć zbilansowaną dietę.

  • Postaraj się wygospodarować choć godzinę dziennie tylko dla siebie.
  • W czasie ciąży, połogu i karmienia piersią zadbaj o odpowiednią dietę.
  • Jedz regularnie i bez pośpiechu (co 3-4 godziny).
  • Ogranicz słodycze i węglowodany.
  • Zrezygnuj z żywienia się w fast-foodach i jedzenia żywności przetworzonej.
  • Nie podjadaj pomiędzy posiłkami.
  • Nie dojadaj po dziecku!
  • Jeśli to możliwe karm dziecko piersią.
  • Dużo spaceruj i aktywnie spędzaj czas z dzieckiem.
  • Pamiętaj, że drobne prace domowe, także pomagają spalić kalorie.
  • Poproś najbliższych o wsparcie w tych trudnych chwilach, może mama lub teściowa od czasu ugotują Ci coś pożywnego lub zabiorą wnuczkę/wnuczka na długi spacer a Ty chwilę odpoczniesz

Pamiętaj, że po porodzie organizm jest osłabiony i potrzebuje sporo czasu na regeneracje. Nie stosuj drakońskich diet i nie odchudzaj się drastycznie. Stosując zbilansowaną dietę i regularne ćwiczenia pozbędziesz się nadwagi nie obciążając organizmu.

Powodzenia !!!

 

Zdjęcie: Fotolia© by Gorilla


Autor

Magdalena Szewczyk

Absolwentka dziennikarstwa, zaczęła pisać opowiadania będąc jeszcze w szkole podstawowej. Wielbicielka motoryzacji, skoków ze spadochronem i siatkówki. Czas wolny poświęca na gotowanie, czytanie książek i rajdową jazdę. Nadmierny stres leczy pływając i piekąc ciasta. Dąży do pogłębiania swojej wiedzy, zdobywania nowych doświadczeń i umiejętności. Nie wyobraża sobie życia bez pewnego wysokiego siatkarza. Nie lubi nudy i bezczynności. W wakacje musi odwiedzić polskie morze.

Komentarze
06-04-2017
Ocena:
Moje maleństwo ma dopiero 6 miesięcy, a już wyglądam lepiej niż po ciąży! Co prawda to, że karmię piersią ma na to duży wpływ, ale to i tak niezły sukces.
03-07-2016
Ocena:
Ja mam to samo. Cesarka, potem dieta, zero slodyczy, bialej maki, czy fast foodow, nic smazonego. Codziennie jestem na silowni przynajmniej na godzine, plus spacery z dzieckiem.Waga ani drgnie a juz 5 miesiecy po porodzie. I badz tu madry i czytaj takie artykuly.
16-02-2016
Ocena:
Jestem 6 miesięcy po porodzie... Rodziłam przez cc i czułam sie bardzo dobrze, wiadomo ok 5-6 tyg opuchnięty brzuch... Kiedy Rys skończył 3 miesiące zaczęłam tyć... W ciąży przytyłam niecałe 12 kilo także nie było aż tak źle. Teraz mam praktycznie 10 kg więcej jak przed porodem. Nie uważam sie za mało aktywna mamę! Minimum godzina spaceru dziennie w cieplejsze dni potrafimy spacerować nawet pół dnia! Nie wiem co sie dzieje na diecie schudłam tylko 3,5 kg... Niestety nie karmiłam piersią... Mamy czy wy tez macie taki problem ?
brzuch po porodzie

Brzuch po porodzie – jak wygląda brzuch po porodzie? Jak o niego dbać?

2022-07-13
To, jak wygląda brzuch po porodzie, może niemile zaskoczyć świeżo upieczoną mamę. Jest on wciąż sporych rozmiarów, jego skóra jest rozciągnięta, może być też „ozdobiony” licznymi rozstępami – krótko mówiąc, w zupełności nie przypomina tego sprzed ciąży. Na szczęście może on prezentować się znacznie lepiej – wystarczy dać organizmowi trochę czasu, a później pamiętać o odpowiedniej diecie i aktywności fizycznej. Podpowiadamy, jak długo obkurcza się brzuch po porodzie i co dokładnie warto robić, aby poprawić jego wygląd.
zaparcia po porodzie

Zaparcia po porodzie – jak poradzić sobie z zaparciami po porodzie?

2022-07-11
Zaparcia po porodzie to problem wielu kobiet. Szczególnie niepokojące wydają się te, które następują w pierwszych dniach połogu – niesłusznie jednak, ponieważ brak stolca przez pierwsze dwa dni po porodzie jest naturalny. Sprawdź, kiedy w końcu powinno dojść do wypróżnienia, jak zapobiegać zaparciom i co robić, kiedy już się pojawiają.
podklady poporodowe

Jakie podkłady poporodowe wybrać?

2022-04-23
Już od pierwszej chwili po porodzie macica zaczyna się obkurczać i oczyszczać, pozbywając się między innymi śluzu, resztek błon oraz krwi. W tym szczególnym czasie kobieta potrzebuje wyjątkowej ochrony, czyli specjalnych podkładów. Sprawdź, jakie podkłady poporodowe są szczególnie polecane i czym właściwie taki produkt różni się od zwykłych podpasek.
jakie majtki po cesarce

Jakie majtki po cesarce wybrać?

2022-03-20
W okresie poporodowym młoda mama musi nosić specjalną bieliznę – taką, która pozwoli skórze oddychać i pomieści sporej wielkości podkłady poporodowe. Dotyczy to nie tylko kobiet, które rodziły naturalnie, ale również tych po cesarskim cięciu. Sprawdź, jakie majtki po cesarce są szczególnie polecane, a których nosić nie warto.
jak schudnac po ciazy

Jak schudnąć po ciąży?

2022-02-08
Ciąża to wspaniały okres w życiu każdej kobiety. Niemniej jednak przynosi też ona dodatkowe kilogramy, których czasem ciężko się później pozbyć. Jak zrobić to z głową? Jak schudnąć po ciąży, aby wszystko przebiegło sprawnie i przede wszystkim bezpiecznie? Zapraszamy do poniższego artykułu po garść przydatnych porad i informacji.
jakie majtki poporodowe

Jakie majtki poporodowe wybrać?

2022-02-02
Połóg to bardzo trudny czas dla większości kobiet, dlatego tak ważne jest, by zadbać nie tylko o malucha, który właśnie przyszedł na świat, ale także o dzielną mamę. Jeszcze przed porodem warto uzupełnić swoją wyprawkę do szpitala w dopasowaną do swoich potrzeb bieliznę poporodową. Chodzi tutaj nie tylko o koszulę poporodową, dostosowaną do karmienia malucha, ale także majtki poporodowe. Sprawdź, jakie majtki po porodzie wybrać.
pas poporodowy

Ranking pasów poporodowych

2022-01-23
Ciąża i poród to spory wysiłek dla ciała kobiety oraz okres wielu zmian. Powrót do dawnej sylwetki, dobrego samopoczucia oraz sprawności zajmuje trochę czasu. Na szczęście, w dzisiejszych czasach kobiety mogą korzystać z szeregu akcesoriów, które ułatwiają i usprawniają proces dojścia do formy. Jednym z nich jest pas poporodowy. Na rynku możemy znaleźć bardzo szeroką ofertę tego typu pasów. Nasz ranking pozwoli ci znaleźć idealny pas poporodowy dla siebie.